Handgemaakte kaarsen uit Swaziland!
De kaarsen zijn bijzonder omdat ze op een aparte manier zijn gemaakt. De binnenkant van de kaars is van kneedbare en brandbare was, die tijdens de productie in een warmhoudlade wordt bewaard. Deze bolletjes worden in een vorm gekneed en daar omheen wordt gekleurde harde was in repen op de zachte was “geplakt”.
Deze repen zijn al voorzien van prints, zoals dierenprints, geometrische figuren, vlinders of authentieke symbolen. Wanneer de kaars de juiste vorm heeft, gaat de kaars in een koud bad, om daarna te worden gedroogd in een droogkast.
Vervolgens gaat de lont in de kaars, die wordt vast gegoten met een beetje was. Tenslotte gaat de kaars in een badje vloeibare was voor de glans en wordt verpakt in cellofaan en voorzien van een kaart met “Light from Africa”. Je kunt dit proces zien op youTube met de zoekterm “Swazi Candles”.
De eerste keer dat de kaars wordt aangestoken is het aan te raden na een half uur de kaars te doven en de was eruit te gieten. Dan (pas) is de kaars echt klaar voor gebruik! En… elke kaars blijft bruikbaar. Omdat de zachte was opbrandt, blijft de buitenkant van harde was intact zodat deze met een waxinelichtje erin nog steeds sfeervol licht verspreidt: LIGHT FROM AFRICA.
Het verhaal achter Swazi Candles is heel bijzonder. Directeur en oprichter Tony Marshak ontvluchtte het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Via Europa reisde hij naar Amerika waar hij een kunstenaar ontmoet die hem een bijzondere techniek leert waarmee unieke kaarsen gemaakt kunnen worden. Het verlangen naar Afrika bleef en Tony gaat naar Swaziland, waar geen apartheid is. In 1981, in de schuur van een melkveehouderij, start hij met twee compagnons het bedrijf Swazi Candles. De lokale bevolking volgt interne trainingen en al snel produceert de kleine werkplaats mooie kaarsen, voorzien van prachtige patronen, met behulp van de bijzondere techniek die hij van de kunstenaar heeft geleerd: Millefiore, wat staat voor duizend bloemen. De techniek is afkomstig uit Venetië en werd oorspronkelijk gebruikt voor de versiering van glazen kralen die als betaalmiddel werden gebruikt. Nu dus voor kaarsen en dat slaat aan. Halverwege de jaren negentig groeit de werkplaats dan ook uit tot een ware industrie en wordt er wereldwijd geëxporteerd.